Theelichtjes

Eigenlijk is het een activiteit voor 21 december, maar op woensdag spreken de kinderen graag af en ben ik al half gaar van alle drukte. Daarnaast hebben de kinderen op donderdag kerstontbijt op school en daar moeten we ook nog een en ander voor doen.
Het leek me dus een beter idee om de er-moet-nu-rust-komen-zaterdagmiddag en de relaxte-nee-geen-televisie-meer-zondagochtend te gebruiken om te knutselen. Alle tijd om rustig bezig te zijn en ook tijd genoeg om na afloop de rommel weer netjes op te ruimen. (En rommel, daar hebben we genoeg van!)
Ik had wat glazen potjes verzameld en schoongemaakt met als idee er versierde potjes voor theelichtjes van te maken.
Gistermiddag heb ik de metalen bakjes van wat theelichtjes afgepulkt en hebben we samen kaarsjes van bijenwas gemaakt. Dat ging niet zonder slag of stoot (tot twee keer toe viel het blikje bijenwas om in het pannetje water), maar het is gelukt. Heel voorzichtig goten we samen de bijenwas in de vormjes en staken er stukjes lont in. Terwijl we wachten tot de kaarsjes hard werden, hebben we uit plakjes gekleurde bijenwas (van Stockmar) figuurtjes gestoken en die later op de kaarsjes gelegd.
Vanmorgen na het ontbijt heb ik  een berg knutselspullen op tafel gelegd en de kinderen de vrije hand gegeven. Wat vonden ze het stoer dat ze dit keer zelf met de mod podge mochten werken!
Er werd driftig geplakt, gescheurd en gesmeerd. Thijs heeft van zijn theelichtje zelfs een echte prijsbeker met handvat gemaakt 🙂
De glitters zijn rijkelijk gestrooid en die zullen we de rest van het jaar nog wel tegen gaan komen. Gelukkig ben ik zelf net een ekster, dus vind ik het niet zo erg, zo’n glinsterende woonkamer.
Al met al was het weer een hele leuke knutselactiviteit en hebben we twee originele kerstcadeautjes voor de juffen.
Tip: Om er voor te zorgen dat de kaarsjes niet al teveel gaan schuiven, heb ik een laagje sierzand in de potjes gedaan. Het staat mooi, de kaarsjes schuiven niet en de potjes worden minder warm.

Geef een reactie

