Schilderij

Als kind tekende en schilderde ik al heel graag. Toch kwam er op een gegeven moment een aarzeling, een worsteling. Tijdens het tekenen en schilderen voelde ik me fijn, was ik blij. Maar als het werk eenmaal af was, dan kwam de nare bijsmaak. Het was nooit goed genoeg. Altijd kon er iets anders, iets beter, was het niet wat ik er van verwachtte.
Enerzijds hielp dit gevoel me om beter te worden, te blijven zoeken naar nieuwe technieken, de uitdaging aan te blijven gaan. Anderzijds zorgde het voor vermoeidheid. Waar was het plezier?
Dus na iedere tekening of schilderij hield ik er weer even mee op. Moest ik bijtanken. Even iets anders.
De laatste tijd voel ik dat ik het anders wil. Dat ik blij wil zijn met wat er uit mijn handen komt, ook al is er nog verbetering mogelijk. Dat ik het plezier van het maken ook wil ervaren als het schilderij af is.
Het is niet zo dat dingen niet meer anders of beter mogen, maar het schilderij is gewoon zoals het is. En de volgende keer is gewoon de volgende keer. Zien wat er goed gaat. Stil staan bij wat fijn en mooi is.
schilderij.jpgZo komt het dat ik blij bent met het schilderij dat ik de afgelopen weken heb gemaakt. Dat ik de warmte kan voelen en de intentie die er in zit. Het schilderij is een cadeau voor mijn verloskundige. Een vrouw die veel meer heeft gedaan dan ze zou hoeven doen. Die er voor mij en mijn kinderen was, die klaar stond wanneer ik haar nodig had. Ook toen het duidelijk was dat ik een keizersnede zou krijgen en ook toen Joep al lang geboren was, maar ik met enorme buikpijn in bed lag. Op zaterdagavond…
Ik weet niet of het schilderij haar smaak is. Wat ik wel weet, is dat ik er veel liefde in heb gestopt. Dat het uit mijn hart komt. En dat… dat is waar het voor mij nu om draait.

Geef een reactie

