Samenwerking

tekening_thijs
Een hartjesmannetje op een mat bij een huis met daarin ramen en daar woont nog iemand, maar die is niet goed gelukt, dus die heb ik er weer uitgeknipt en ook nog een weg en een vlinder en bloemen en bijtjes

Niet alleen Maartje is van het tekenen, maar ook Thijs heeft de smaak te pakken. Op school wordt de ene tekening na de andere gemaakt en thuis wordt regelmatig in opperste concentratie aan de knutseltafel gewerkt. Vaak worden er nog woordjes aan de werkjes toegevoegd, of wordt de tekening ingepakt als cadeau.
Laatst was Thijs voor schooltijd druk in de weer met potloden en stiften, terwijl ik druk was met het klaarmaken van de lunchtasjes. Toen we even later aanschoven aan de ontbijttafel, werd ik verrast met een prachtige tekening van een huis. Ik wist niet dat hij dit in zich had! Ik vond de tekening zo mooi, dat ik hem niet zomaar ergens neer wilde leggen. Voorzichtig deed ik de suggestie dat Thijs de tekening op kon plakken en er nog andere dingen bij kon maken. En hoewel hij enthousiast reageerde, kwam het er uiteindelijk niet van.
De tekening verplaatste zich in de loop van enkele dagen van de eettafel naar de bank, toen naar de knutseltafel en tot slot kwam ik hem op de grond tegen. Voor mij reden genoeg om even afstand te nemen van de regel “bemoei je niet met andermans tekening.”
Ik ging in de weer met gekleurd papier en maakte een eenvoudig achtergrondje. Daar legde ik het huisje op en toen Thijs uit school kwam, liet ik het hem zien. “Kijk, zo zou je het kunnen doen.” Thijs reageerde enthousiast, maar wilde toch liever verder met de Lego. En buiten spelen. En met de Playmobil spelen…
Maar als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb, vind ik het moeilijk om het los te laten. Dus ik ging zelf maar in de weer met lijm en potloden. En dat motiveerde Thijs weer om er zelf nog iets bij te tekenen, met als resultaat een fijne samenwerking en een prachtig resultaat (al zeg ik het zelf 😉 )

Geef een reactie

