Samen tekenen

Mijn dochter begint steeds herkenbaarder te tekenen. Toen ze 2 was, had ze al af en toe uitzonderlijke tekeningen, maar die verdwenen dan weer onder een berg strepen, vlekken of ze werden gewoonweg kapot gescheurd (niet uit frustratie, scheuren was gewoon leuk om te doen). En hoe leg je vast dat ze eerst begint met een bloot lijfje en er vervolgens kleren overheen tekent?
Ongeveer een maand geleden verschenen de prachtigste bloemen op papier in een geheel eigen stijl. Ik voelde me geïnspireerd en wilde ze graag natekenen. Door tijdgebrek en vergeetachtigheid, kwam het er alleen niet zo van.
Twee weken later kwamen er prinsessen op papier. Nu kon ik het echt niet meer laten en schoof bij dochterlief aan tafel.
Het is heerlijk om samen te tekenen en te kleuren. Bij elkaar te zitten en ideetjes van elkaar over te nemen. Ik leer haar tekeningen tot in detail kennen en begrijp beter wat ze er mee wil zeggen (Die scheve armen? Perspectief! Die zwarte versiersels? Schminck!). En oh wee als ik het verkeerd nateken!
Zij leert van mij stukje bij beetje techniek: schaduw, kleuren mengen en haar eigen lichaam als voorbeeld gebruiken (want tot hoe ver komen die armen als je staat, aan welke kant zit de duim, hoe zien je ogen er precies uit).
Ik vind het mooi om te zien hoe kritisch ze kijkt en hoe geconcentreerd ze bezig kan zijn. Om vervolgens op te staan en lekker in de modder te gaan spelen. Of de tekening helemaal onder de stickers te plakken, of ook gewoon blij te zijn met een blaadje vol stempels of plakband. Het is niet iedere keer van hoog niveau en dat hoeft ook zeker niet. Het belangrijkste blijft te allen tijden dat het leuk is om te doen.

Hieronder wat voorbeelden. Aan de linkerkant van de foto’s de originelen van mijn dochter, aan de rechterkant mijn “kopietjes”.

Geef een reactie

